Aquesta solució de traçabilitat per a sistema de control de qualitat es va desenvolupar en una empresa especialitzada en el disseny, fabricació i instal·lació de sistemes d’inspecció mitjançant visió artificial, orientadors i sistemes de deixalla per a tota mena d’envasament per al control de qualitat en línies de producció. Es va fer necessària la seva implantació perquè l’empresa havia de donar resposta a la creixent demanda d’una solució de traçabilitat per als clients.

Empresa centrada principalment, en sectors d’aliments envasats i begudes (com a vins, vins espumosos, begudes suaus, espirituoses, cerveses i sucs), però també en la indústria farmacèutica, química i cosmètica.

Reptes existents

A causa de la creixent demanda d’una solució de traçabilitat per als clients als qui donava servei tenien diverses necessitats:

  • Ampliar la seva oferta amb solucions (com la indústria 4.0) per les noves necessitats de clients presents i futurs.
  • Aconseguir/Continuar una expansió internacional i consolidar el lideratge en el mercat nacional.
  • Augmentar les línies de negoci actuals.
  • Obtenir nous indicadors pel client final que l’ajudaran a la presa de decisions. 
  • Aconseguir nous indicadors generals que permetin a l’empresa fer anàlisi qualitativa en els serveis que oferir; i així distingir el que els diferenciarà de la competència.
  • Dissenyar una solució disruptiva d’alt impacte en el valor afegit que millori el servei que se li està donant als clients.

Solució plantejada

Per donar solució a totes aquelles necessitats es va plantejar la Implantació d’un sistema de traçabilitat de la producció en les màquines que fabrica l’empresa; en la inspecció i identificació dels envasos, l’empaquetat de diversos envasos en una caixa (encaixonat) i el paletitzat de les mateixes en palets per a la seva distribució.

Les solucions per implementar serien dins de l’àmbit de l’automatització i el IoT respecte a la solució de traçabilitat, i deixar la plataforma amb la connectivitat de dades de possibles ERP’s dels clients i la parametrització, i el big data respecte a l’anàlisi i implementació dels Dashboards i informes.

Planificació

Implantació va ser pronosticada per al període: últim trimestre de 2020 i primer semestre de 2021.

Objectius del servei (qualitatius i quantitatius).

  • Implantar una solució tecnològica de traçabilitat que permetés que l’empresa disposi d’una solució que pugui integrar totes les màquines que el client requereixi una solució de traçabilitat.
  • Permeti la connectivitat amb el programari de control existent i amb els diversos sistemes que pugui tenir els seus clients (ERP’s, GMAO’s, MES, GIS…)
  • Desarrollo de solución de forma modular, per permetre diferents configuracions en funció dels serveis que requereixi el client final.
  • Créixer en funcionalitats en funció de la demanda de mercat.
  • Tenir programa en codi obert, amb la finalitat de permetre que altres desenvolupadors puguin realitzar modificacions sobre l’aplicació en cas que l’empresa així ho decideixi.

Abast i resultats aconseguits

Es va realitzar la implantació d’un sistema de traçabilitat de la producció (en un prototip de màquina de l’empresa) en la inspecció i identificació dels envasos, l’empaquetat de diversos envasos en una caixa (encaixonat) i el paletitzat de les mateixes en palets per a la seva distribució. Les següents van ser les fases del projecte:

1- Definició de requeriments:

Es van realitzar les sessions de treball conjunt on es van especificar els requeriments funcionals de detall, les interfícies amb el sistema de l’empresa, el detall de la informació a tractar, l’estructura de la BD i les pantalles d’explotació de dades.

2- Arquitectura del sistema:

El sistema amb el qual compta l’empresa disposa d’un servidor centralitzat que gestiona l’activitat dels diferents sistemes de visió artificial. La plataforma es va instal·lar en un servidor dedicat, equiparable quant a prestacions al sistema de l’empresa. S’ha establert una interfície de comunicacions entre tots dos sistemes basat en protocol SQL de manera que el sistema de l’empresa comunica amb la plataforma els registres d’ampolles, caixes i palets.

3- Estructura de BD i registre d’històrics:

Definició de l’estructura de la BD i dimensionat en funció de la freqüència i del volum de dades històriques (clústers, servidors dedicats…), així com el període a guardar aquestes dades històriques.

4- Desenvolupament del Front-End de l’aplicació:

Plataforma, basada en entorn web permet accedir a la configuració de caixes i ampolles per a modificar els components (defectuoses, trencades, …). Les modificacions es registren adequadament per a mantenir la traçabilitat del sistema. L’aplicació permet reimprimir l’etiqueta de l’element modificat mitjançant una interfície amb el mòdul d’impressió del sistema de l’empresa, al qual s’uneix la informació requerida.

5- Dashboards i informes:

El dashboard presenta en pantalla els codis de les últimes ampolles; els codis i la composició de les últimes caixes; i el codi i la composició dels últims palets. Els informes permeten seleccionar una franja temporal i/o un rang de codis per generar un informe amb les caixes o palets amb el detall de la seva composició.

Sistema-de-control-de-calidad-y-trazabilidad
Sistema-de-control-de-calidad-y-trazabilidad
Sistema-de-control-de-calidad-y-trazabilidad
6- Instal·lació, proves i desplegat:

Tasques d’instal·lació i parametrització de la plataforma, la configuració de les interfícies amb l’empresa, el desplegat de la solució i proves de validació de la instal·lació.

Resultats

Després de les diferents proves d’estrès, queda validada l’aplicació segons les funcionalitats especificades per l’empresa. I s’aconsegueixen les següents millores en l’àmbit de la indústria 4.0:

  • Integració en totes les màquines que el client requereixi una solució de traçabilitat, permetent oferir una solució més àmplia i millor. Això permetrà disposar d’una solució disruptiva d’alt impacte en el valor afegit de l’empresa, que permetrà créixer i millorar en serveis i en diferents línies de negoci, permetent consolidar i fidelitzar als clients ja existents i obrin la possibilitat de treballar amb nous clients.
  • Connectivitat amb el programari de control d’existent de l’empresa i amb els diversos sistemes que pugui tenir els seus clients (ERP’s, GMAO‘s, MES, GIS…)
  • Una solució desenvolupada de manera modular, per permetre configuracions en funció dels serveis que requereixi el client final.
  • Créixer en funcionalitats en funció de la demanda de mercat.
  • Solució programada en codi obert, permeten que altres desenvolupadors puguin realitzar modificacions sobre l’aplicació en cas que l’empresa així ho decideixi.

T’agradat aquest article?

Rebi setmanalment en el seu correu electrònic nous articles sobre tendència indústria i tecnològica i indústria 4.0.
Subscrigui’s a nostra newsletter


Si vol més informació o té preguntes o idees que li agradaria compartir amb Innova IT, enviï’ns un missatge a comercial@innovait.cat o ompli el formulari a continuació i li respondrem el mes aviat possible.
Per a una cosa més específica i concret, demani’ns cita prèvia i visiti’ns en les nostres instal·lacions.